fredag den 28. september 2007

Poncho drunk LOVE

Og så er der jo alle mine ponchoer?

Startede med at fryse i London (var flygtet fra hospitaler, piller og navnligt de offentlige myndigheder en uges tid sidste år: 7 dage alene i London. Fik strikket en hel ensfarvet Mermaid i den dejligste grønne Tweed300)

Nå, frøs, og drønede ind i min favorit tøjbutik (et-eller-andet Edwards, på Oxford Street) og skulle finde en sweater. Faldt over en poncho. Med ærmer. Var helt solgt. Hvordan kunne det være, at det stykke overtøj jeg ikke vidste jeg ikke kunne undvære kunne findes i London? Nå, den var acryl (øv), i et creme-kaffe mix, men den var lun og dejlig.

Da jeg forlod butikken havde jeg allerede allokeret en del af det hjemlige garnlager til kopiering og videreudvikling af ideen.

Første kopi var i 1 tråd hvidt pladegarn (fra http://www.sypus.dk/) fra Istex, 1 tråd brun Pure Nature (en Tweed 300, men uden kemi og farve, i fårenes egne farver, har købt fabrikkens restlager) og en tråd af en 23/2 100% lambswool i en beige (også en rest).

Den poncho holdt jeg varmen i hele sidste vinter, på cykel, i sne og slud og i 10 graders frost. Fantastisk. Og meget slidt. Den er nu pensioneret til Bornholm, hvor jeg elsker når vejret er koldt nok til man kan tage den på.

Her et billede fra nytåret iår, taget fra genboens indkørsel- koldt? Gården ligger bagved træerne til højre, de to bygninger til venstre er nogle lader og udbygninger. Bagved ses vores dejlige poppel, der nok må lade livet iår. Nå, mere om Bornholm en anden dag.

Så da foråret kom var jeg klar med endnu en poncho, denne gang uden hætte, men med en dejlig krave, og med hyldetræsknapper fra Middelaldermarkedet i Østerlars og perler fra Netto. Nu i oliven pladegarn, med en tråd sandfarvet Tweed300 samt en tråd af den tynde lambswool i olivengrøn.

Her ses den i hel figur, omfavnende en mindre een til Amalie på snart 3, der denne vinter skal lune sig i en tråd pladegarn i gammelrosa og en tråd mørk lyng Tweed300. Moderen Britt har naturligvis også een i en tråd rødt pladegarn og en tråd brunmix Pure Nature (Tweed300).

Så lavede jeg een til min mor i en tråd Tweed300, men denne gang med hulmøster op til ærmegab og albuer, og glat for resten. Der er strikket en pind Rio ind i overgangen mellem de to mønstre. Og der er hæklet rundt i kanten i halsen med samme Rio.

Og sidst, men absolut ikke mindst: KAUNI. Denne gang dobbelt Kauni. Har forsøgt at lave ærmerne ens, og har kun strikket den i dagslys, da farveskiftet jo helst skulle komme synkront.

Mangler endnu at hækle een, at forsøge mig udi bomuld til sommer samt at lege noget mere med hulmønstre og rib i modellen.

Og så klart lave Den Helt Rigtige: 100% håndspunden Alpaca (1 kg, 600kr, Butik Salam, Skindergade):



Så dagens Søvnløse Spørgsmål: Kan man sy en lama uden at være dyrlæge?



Beckmanns andet Bud: Hvor meget garn skal man bruge til en weekend, når Manden har købt en ny X-Box 360 Halo Edition?

Jeg når nok at få Kaffe-sjalet færdigt...........


Når en poncho har ærmer, er det så en Gencho eller en ponter eller måske en ponje? Eller måske en trøjser? Giv et bud.


Beckmann

2 kommentarer:

Sanne B. sagde ...

Jeg har inviteret dig til en lille leg. Hvis du har lyst....
Kig på min blog.
kh
Sanne B

Charlotte kaae sagde ...

kommer der snart nogle sjal billeder, er så spændt på at se det, eller vises det først frem torsdag i den røde tråd???
Knus
charlotte